Dom Sylvester Houédard

(1924, Guernsey – 1992, místo úmrtí neznámé), vlastním jménem Pierre-Thomas-Paul Joseph Houédard, byl benediktinský mnich a významný britský teoretik a umělec, představitel konkrétní poezie. Jeho život byl rozkročen mezi životem v benediktinském klášteře a aktivitami v rámci undergroundové, counter culture a v neposlední řadě i queer komunity ve Velké Británii. Jeho zájem o „širší ekumenismus“, a tudíž i otevřenost vůči všem náboženstvím ho přivedla k zájmu o buddhismus, který ho zároveň sbližoval i s autory tehdejší beatnické generace, s jejímiž členy udržoval přátelství (jmenovitě s Allenem Ginsbergem nebo Williamem Burroughsem). Je autorem řady teologických textů, své myšlenky sdílel například v Eckhart Society, Beshara School či Muhyiddin Ibn Arabi Society. Za svého života ale získal věhlas zejména jako přední autor a teoretik konkrétní poezie. dsh studoval v Římě a později moderní dějiny v Oxfordu (1942–1949 Jesus College). Jeho studium na čas přerušila vojenská služba (1944–1947), během níž navštívil Indii (Bengalúr), Srí Lanku a Singapur. V roce 1949 vstoupil do komunity benediktinského kláštera v Prinknash Abbey v Gloucestrshiru, závěrečný slib složil o deset let později. Psal mimo jiné texty o nové spiritualitě v umění, estetice a věnoval se i přednáškové činnosti. V roce 1964 spoluzaložil s Johnem Furnivalem a Edwardem Wrightem nakladatelství Openings Press ve Woodchesteru (Gloucestershire), v jehož rámci publikovali díla svá i jiných autorů.

Jeho dílo bylo vystaveno na mnoha samostatných i skupinových výstavách. Samostatnou přehlídku měl dsh například v Lisson Gallery v Londýně (2020, 2018, 1967), Richard Saulton Gallery v Londýně (2017), v Laing Art Gallery v Newcastelu (1972) nebo ve Victoria & Albert Museum v Londýně (1971). Dále vystavoval na mnoha skupinových výstavách konkrétní poezie, konkrétně například v Institute of Contemporary Arts – ICA v Londýně (Poor. Old. Tired. Horse, 2009), v Museum of Modern Art v Oxfordu (Concrete Poetry, 1972), ve Stedelijk Museum v Amsterdamu (Konkrete poezie, klankteksten, visuele teksten, 1970), na benátském bienále (Mostra di Poesia Concreta, 1969) nebo v Midlant Group Gallery v Nottinghamu (Concrete / Spatial Poetry, 1966). Jeho dílo je kromě řady jiných zastoupeno ve sbírkách Victoria & Albert Museum, The British Council, Tate Collection.



Zpět